Samsun Büyükşehir Belediyesi'nin korona virüs sürecinde düşen gelirlerinin karşılanması için 150 milyon TL kredi kullanımı teklifi Saadet Partisi üyesinin 'ret oyu' vermesine rağmen oy çokluğu ile kabul edildi.
Korona virüs sürecinde yolcu taşıma kapasitesi ve gelirleri yüzde 85 oranında düşen SAMULAŞ'ın giderlerinin karşılanması için sermayesinin 75 milyon TL'den 125 milyon TL'ye çıkartılması için teklif edilen 50 milyon TL'lik sermaye artırımı teklifi ise oy birliği ile kabul edilerek, meclisin kabulüne sunuldu.

3 LİRADAN MASKE ALDIK
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri İlhan Bayram, "Pandemi sürecinde ülke genelinde maliyenin, devletin bütçe gelirlerinde azalmalar oldu. Çünkü birçok vergi ve gelir kalemi ertelendi. Belediye gelirlerinde de bu durumdan dolayı düşüş yaşandı. Önceden 40 milyon TL aylık gelirimiz varken, bu süreçte 20 milyon TL'ye düştü. Aynı zamanda yerelde gelir elde ettiğimiz kira ve diğer işletmeler vardı. Bunlardan da pandemi sürecinin sonuna kadar para gelir alınmaması kararı çıkmıştı. Ayrıca toplu ulaşımda ve hizmet sunduğumuz sahalarda daha önceden olmayan ilave girdiler de gündeme geldi. Sağlık çalışanlarının otellerde kalması, onların yiyecek masrafları, dezenfeksiyon alımı ve maske alımı gibi kalemler giderlerimize eklendi. Şu anda maske her yerde var ama ilk başlarda bu kadar yoktu. Biz pandeminin ilk başında tanesi 3 liradan maske almak zorunda kaldık. Toplu ulaşımda vatandaşa verebilmek için bunu yaptık" dedi.
150 milyon TL'lik kredi talebinin gerekçesini açıklayan Bayram, "Belediye olarak aylık 70-75 milyon TL giderimiz var. Pandemi sürecinde yaklaşık 40 milyon TL de ekstradan oldu" diye konuştu. Bayram, "Pandemi süreci ne kadar sürecek bilmiyoruz ama bu 3 aylık vurucu pandemi sürecindeki eksiyi mali açıdan sıfırlamaya dönük bir hadisedir" diye konuştu.

TRAMVAYLAR GÜNDE 10 KİŞİ TAŞIDI
Toplu taşımanın pandemiden oldukça etkilendiğini dile getiren SAMULAŞ Genel Müdürü Enver Sedat Tamgacı da, "2020 Mart ayından önce tramvay ile günde yaklaşık 80 bin yolcu taşırken, pandemiden sonra bu rakam günde 10 bine düştü. Otobüsler ise günde 35 bin yolcu taşırken, bu da yaklaşık 5 bin kişiye kadar düştü. Ayrıca raylı sistemde taşınan yolcuların yüzde 16'sı ücretsiz yolculardan oluşuyor. Otobüste de bu rakam yüzde 25. Bizim işimiz kamu hizmeti ve kar amacı da gütmemeye çalışıyoruz. Körü körüne zarar edilmesi için de yapılan bir iş değildir. 12 metrelik otobüs 100 km'de 45 litre yakıt harcar. SAMULAŞ'ın 3 ana gider kalemi var. Personel, yakıt ve elektrik gideridir. Yüzde 50 yolcu kapasitesi ile çalıştık. Geçen seneye oranla yaklaşık yüzde 16 oranında borçlarda azalma oldu. Yüzde 12 civarında da bir tasarruf sağlandı. Elektrik faturalarıyla ilgili yüzde 30'a yakın indirim aldık. Yakıtta yüzde 16 üzerinde indirim aldık" şeklinde konuştu.
HERKES ZARAR AÇIKLADI
Genel Müdür Tamgacı, şunları söyledi: "Ankara'da yolcu sayısı yüzde 88,9 azaldı. Antalya'da yüzde 80, Bursa'da yüzde 82,2, Eskişehir'de yüzde 85,5, Kocaeli'de yüzde 88 ve bizde de yaklaşık yüzde 85. İstanbul İETT 2020 yılı içerisinde 700 milyon TL hibe almış, 80 milyon TL zarar açıklamış. Ankara 630 milyon TL zarar açıklamış. Eskişehir 90 milyon TL, Antalya 20 milyon TL, Bursa 60 milyon TL, Kocaeli 50 milyon TL, Kayseri 63 milyon TL ve Gaziantep 60 milyon TL sermaye artırımında bulunmuş. Raylı sistemin ağır bakımları pahalı. Sermaye artırımına işletme giderleri, korona virüs ve yenileme, iyileştirme faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyuyoruz."
Korona virüs sürecinde yolcu taşıma kapasitesi ve gelirleri yüzde 85 oranında düşen SAMULAŞ'ın giderlerinin karşılanması için sermayesinin 75 milyon TL'den 125 milyon TL'ye çıkartılması için teklif edilen 50 milyon TL'lik sermaye artırımı teklifi ise oy birliği ile kabul edilerek, meclisin kabulüne sunuldu.

3 LİRADAN MASKE ALDIK
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri İlhan Bayram, "Pandemi sürecinde ülke genelinde maliyenin, devletin bütçe gelirlerinde azalmalar oldu. Çünkü birçok vergi ve gelir kalemi ertelendi. Belediye gelirlerinde de bu durumdan dolayı düşüş yaşandı. Önceden 40 milyon TL aylık gelirimiz varken, bu süreçte 20 milyon TL'ye düştü. Aynı zamanda yerelde gelir elde ettiğimiz kira ve diğer işletmeler vardı. Bunlardan da pandemi sürecinin sonuna kadar para gelir alınmaması kararı çıkmıştı. Ayrıca toplu ulaşımda ve hizmet sunduğumuz sahalarda daha önceden olmayan ilave girdiler de gündeme geldi. Sağlık çalışanlarının otellerde kalması, onların yiyecek masrafları, dezenfeksiyon alımı ve maske alımı gibi kalemler giderlerimize eklendi. Şu anda maske her yerde var ama ilk başlarda bu kadar yoktu. Biz pandeminin ilk başında tanesi 3 liradan maske almak zorunda kaldık. Toplu ulaşımda vatandaşa verebilmek için bunu yaptık" dedi.
150 milyon TL'lik kredi talebinin gerekçesini açıklayan Bayram, "Belediye olarak aylık 70-75 milyon TL giderimiz var. Pandemi sürecinde yaklaşık 40 milyon TL de ekstradan oldu" diye konuştu. Bayram, "Pandemi süreci ne kadar sürecek bilmiyoruz ama bu 3 aylık vurucu pandemi sürecindeki eksiyi mali açıdan sıfırlamaya dönük bir hadisedir" diye konuştu.

TRAMVAYLAR GÜNDE 10 KİŞİ TAŞIDI
Toplu taşımanın pandemiden oldukça etkilendiğini dile getiren SAMULAŞ Genel Müdürü Enver Sedat Tamgacı da, "2020 Mart ayından önce tramvay ile günde yaklaşık 80 bin yolcu taşırken, pandemiden sonra bu rakam günde 10 bine düştü. Otobüsler ise günde 35 bin yolcu taşırken, bu da yaklaşık 5 bin kişiye kadar düştü. Ayrıca raylı sistemde taşınan yolcuların yüzde 16'sı ücretsiz yolculardan oluşuyor. Otobüste de bu rakam yüzde 25. Bizim işimiz kamu hizmeti ve kar amacı da gütmemeye çalışıyoruz. Körü körüne zarar edilmesi için de yapılan bir iş değildir. 12 metrelik otobüs 100 km'de 45 litre yakıt harcar. SAMULAŞ'ın 3 ana gider kalemi var. Personel, yakıt ve elektrik gideridir. Yüzde 50 yolcu kapasitesi ile çalıştık. Geçen seneye oranla yaklaşık yüzde 16 oranında borçlarda azalma oldu. Yüzde 12 civarında da bir tasarruf sağlandı. Elektrik faturalarıyla ilgili yüzde 30'a yakın indirim aldık. Yakıtta yüzde 16 üzerinde indirim aldık" şeklinde konuştu.
HERKES ZARAR AÇIKLADI
Genel Müdür Tamgacı, şunları söyledi: "Ankara'da yolcu sayısı yüzde 88,9 azaldı. Antalya'da yüzde 80, Bursa'da yüzde 82,2, Eskişehir'de yüzde 85,5, Kocaeli'de yüzde 88 ve bizde de yaklaşık yüzde 85. İstanbul İETT 2020 yılı içerisinde 700 milyon TL hibe almış, 80 milyon TL zarar açıklamış. Ankara 630 milyon TL zarar açıklamış. Eskişehir 90 milyon TL, Antalya 20 milyon TL, Bursa 60 milyon TL, Kocaeli 50 milyon TL, Kayseri 63 milyon TL ve Gaziantep 60 milyon TL sermaye artırımında bulunmuş. Raylı sistemin ağır bakımları pahalı. Sermaye artırımına işletme giderleri, korona virüs ve yenileme, iyileştirme faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyuyoruz."